Jongerencoaching Friesland voor jongeren van 12 tot 21

contact@cajacazemiercoaching.nl

058 - 215 4017 / 06 - 2248 2792


Jetlag

15 mei 2019


's Avonds het bed niet in te krijgen, en 's ochtends hun bed niet uit… En in het weekend heel lang uitslapen. Over het slaapritme van pubers wordt heel wat geklaagd.

Het hormoon melatonine, dat je dag- en nachtritme bepaalt, wordt bij pubers later aangemaakt. Ze worden later moe, en zijn later weer wakker. Dus je kunt het ze eigenlijk niet kwalijk nemen...

Maar school begint wel om 8:30 uur. Of nog eerder. Dus komen ze op maandag in feite met een jetlag (omdat je moet wennen aan een ander slaapritme) op school. En dat zorgt ervoor dat ze chagrijnig en moe aan hun week beginnen. Voor sommige pubers duurt het een paar dagen voordat ze gewend zijn aan het doordeweekse schoolritme. En dan is de week bijna om en begint het weer van voor af aan.

Maar in feite krijgen deze jonge mensen te weinig slaap. En slaapgebrek leidt ertoe dat ze niet geconcentreerd zijn, en gestrest. En dus niet goed presteren op school.

Hoe kun je ze hierbij helpen? De belangrijkste tip hier is: na 22:00 uur avonds niet meer op iPad en/of telefoon en geen telefoons mee naar boven (voor hun nachtrust so wie so een goed idee). Het blauwe licht verhindert de aanmaak van het slaaphormoon. En: neem de tijd om je dag te plannen. Dat doe je niet alleen om je huiswerk in te plannen, maar ook je vrije tijd en je slaap.


« Bekijk alle blogs voor ouders